FANDOM

Detta är Inselöarnas historia.

KelternaRedigera

I början beboddes öarna av inselkelterna, en keltisk stamm. De talade inselkeltiska.

Romersk provinsRedigera

Se även: Provincia Insulae
Provincia Insulae

Det röda området erövrades av romarna och blev till Provincia Insulae.

År 143 e.k. erövrades en del av Inselöarna av romarna som en utpost för att kontrollera Kaledonien (det nuvarande Skottland). I 383 lämnade de Inselöarna.

VikingarnaRedigera

På 800-talet kom vikingarna till Inselöarna. De här vikingarna kom från Sveriges västkust (nära Göteborg) och behöll mycket handelskontakter med fastlandet.

LimburgarnaRedigera

Frankonier kom till Möres i 500-talet, tills 1000-talet var de här frankonierna mycket isolerade, men när det bättre organiserade Tysk-romerska riket upstod, blev handeln viktigare och var det frankoniska Möres inte längre isolerat. Vingland var inte mycket befolkat, utom några inselkelter som inte hade bra vapen. Möresiskarna och frankonierna satte upp en handelspost nära nutida Servashamn för att stimulera handeln med Möres och de stannade på Inselöarna.

KalmarunionenRedigera

I 1397 uppstod Kalmarunionen, som bestod av Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland, Orkneyöarna, Shetlandöarna och Inselöarna. När Sverige lämnade Unionen i 1523 gick Inselöarna till Sverige och resten till Danmark-Norge.

SjälvständighetRedigera

Den 16 juni 2012 blev Inselöarna självständiga från Sverige följande en folkomröstning.

Denna artikel är en stubb